Friday 13 May 2011

Hidup Adalah Anugerah

Pentingnya Sabar Dalam Hidup

Gambar sekadar hiasan
Last week kali, kalau ku inda salah, aku ada terbaca psl sbar arh fb lh. Tp yg ku trtarik psl sbar ari atu, ia gto yg sbar ani bule membagi ketenangan yg inda prnah kita rsa sebelum ani. Bnrlh apa yg d gtonya atu, aku share lh my experience. Last week, aku jln k one place. Kali d sana, mcm besa bt kaja yg kana suruh. Sekalinya ada someone ani trus2 mrh arh aku, ckp yg inda ada dlm kamus, ada plg mcm B*** tp inda semua lh. Aku bnr2 kn balas balik tp entah ah, tiba2 sja aku inda mau balas. Aku sbar sja, tahan sja telinga dngr ckp yg bule merosakkan moral. Msa ia ckp2, aku trasa sumthing yg inda prnah ku rsa b4 ani, ketenangan yg pyh ku explainlh. Apa yg brlaku sekelilingku time atu, mcm nda pa2, mcm angin lh.

Start ari atu, aku masih fikir psl apa yg ku rasa msa atu. So, aku setujulh yg sbar ani bule bgi ketenangan. Tp bnr jua tu, mun org atu mrh2, inda kh aku pun mrh2. Kalo mcm atu, pyh dunia kn aman, hal yg damit2 pun bule jd basar kalo tani inda pndai brtolak-ansur. Time driving d highway g, aku slalunyalh mau laju2 psl ilang sudah kesabaran. So, aku try to change my style, aku drive slow2, n kalo ada org kn masuk or keluar, aku bagi drg jln. Yg paling pnting, aku rsa happy n relax yg different dari apa yg ku rsa b4 ani. Dlm minggu ani, aku jln2 lh sma org luar, pkai keta lh tu bkn jln kaki, ia ni relax driving, selalu bagi org jln, kalo inda smpat msa arh traffic light, ia relax sja. Selalunyg org mrh jua mcm “eh, talor bnr lampu hijau ani, laju tia tukar”...mcm2 lh lagi. Aku hairan lh psl apa ia relax semcm, so aku tanyalh ia psl apa ia inda mrh2. Ia gto “ Buat apa mrh2 sedangkn kita bule brsabar, idup dgn sbar adalah idup yg trbaik sekali psl org yg bnyk brsabar ertinya org yg bnyk dugaannya, org yg bnyk dugaannya ertinya org yg disygi oleh Allah”

Sbar pnting bnr2 dlm hidup psl mun nda rasa sabar bh, entah ah, mybe hancur lh dunia ani psl mun nda sbar bh, kalo org brperang, confirm trus brperang inda pyh runding2 g tu. Kalo nada sbar, tani pyh kn faham perasaan seseorng mcm kwn tani. Walaupun tani inda suka perangi kwn tani, tp tani masih jua mau kwn sma ia psl tani sbar n tani faham udh peranginya. Ibubapa tani, mun drg nda rasa sbar bh, grenti drg sasak jaga tani yg gauk2 time damit2, apa th lagi udh tani basar, pyh udh control tani tp drg tetap sabar psl drg syg tani. Sma jua dgn dugaan yg tani hadapi, psl segala dugaan pasti ada sebab disebaliknya, ani inda tani give up, tani mrh2, kalo bule cuba bwa sbar, liat n tnya diri tani npa tani give up dgn dugaan. Tani ptut tempuhi segala dugaan dgn sbar bru tani bule brjaya dlm idup.

Lastly, aku hope tani semua masih ada rsa sbar, so tani bule idup dgn aman. Sbar bila ada dugaan, sbar bila dlm kesusahan psl tani bule brusaha, sbar bila gagal psl tani pasti brjaya nanti, sbar bila seseorg yg tani syg telah pergi psl tani mesti tabah n jdkn ia pembakar smngat untuk truskn idup, sbar bila memandu psl masih ada org syg tani, sbar bila putus psl tani pasti jumpa yg lebih sesuai nanti, sbar bila kn k tandas psl org dlm tndas alum g siap…hehe, bawa bersabar lh =)

Done by WTP MM

No comments:

Post a Comment